Deze website maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Truncus.eu informatie over uw bezoek. Wilt u genieten van een optimale gebruikerservaring? Kies dan voor ‘Accepteer alle cookies’. Truncus.eu bewaart uw cookievoorkeuren. U kan ze op elk moment aanpassen via ‘Voorkeuren instellen’. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring.
Functionele cookies zorgen ervoor dat alle onderdelen van de Website optimaal functioneren. Dit zijn cookies die noodzakelijk zijn voor de goede werking en de beveiliging van de Website. Deze cookies kunnen zonder toestemming worden geplaatst
Cookie Name | Expiration Time | Description |
---|---|---|
cc-hide | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaatst indien u alle cookies accepteert. |
cc-cookie-necessary | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaatst indien u enkel de noodzakelijke cookies accepteert. |
cc-cookie-marketing | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaatst indien u de marketingcookies accepteert. |
cc-cookie-analytics | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaats indien u de analytische cookies accepteert. |
frontend_language |
30 dagen | Zo blijft uw taalvoorkeur bewaard, opdat u het niet bij elk bezoek opnieuw moet kiezen. |
PHPSESSID |
Sessie | Deze sessie cookie wordt standaard door PHP gebruikt bij de communicatie tussen de webserver en de browser. Elke bezoeker krijgt van PHP een unieke en automatische ID. |
Analytische cookies geven weer hoe u de Website gebruikt. Op basis van deze verzamelde informatie wordt een statistische analyse gemaakt om zo de structuur, navigatie en inhoud van de website gebruiksvriendelijker te maken en te verbeteren.
Cookie Name | Expiration Time | Description |
---|---|---|
_ga |
2 jaar | Gebruikersidentificatie voor de analyse van websitebezoeken. |
_gid |
24 uur | Volgt uw pad door website voor de analyse van websitebezoeken. |
_gat |
1 minuut | Verzoekrate beperken voor de analyse van websitebezoeken. |
AMP_TOKEN |
30 seconden tot 1 jaar | Bevat een token dat kan worden gebruikt om een client-ID op te halen uit de AMP-client-ID-service. |
_gac_<property-id> |
90 dagen | Bevat campagnegerelateerde informatie voor de gebruiker. Als u uw Google Analytics- en Google Ads-accounts hebt gekoppeld, lezen Google Ads-website-conversietags deze cookie tenzij u zich afmeldt. |
__utma |
2 jaar |
Het aantal keer dat u de Website bezoekt, wanneer uw eerste bezoek en wanneer uw laatste bezoek was. |
__utmb, __utmc |
__utmb vervalt na elke sessie, __utmc 30 minuten na het laatste paginabezoek |
Tijdstip wanneer u de Website binnenkomt en wanneer u hem verlaat. |
__utmt |
10 minuten | Verlaagt de aanvraagsnelheid van de service, waardoor de verzameling van gegevens op sites met veel verkeer beperkt wordt. |
__utmv |
2 jaar | Wordt gebruikt om aangepaste variabele gegevens op bezoekersniveau op te slaan. |
__utmz |
6 maanden | Waar u vandaan komt, welke zoekmachine u gebruikt, op welke link u geklikt hebt, welke zoekwoorden u gebruikte en waar en wanneer u zich bevond toen u de Website binnenkwam. |
Via marketingcookies wordt het online advertentieaanbod gepersonaliseerd. Aan de hand van een profiel, opgesteld op basis van uw klik- en surfgedrag op de site, krijgen zowel de website als derden inzicht in de campagneprestaties. Hieronder worden tevens de socialemediacookies verstaan.
Cookie | Vervaltermijn | Inhoud en doel |
---|---|---|
e | 2 jaar | Delen van artikels op social media. Deze cookie houdt bij of u via de Website artikels deelt op sociale media via de share buttons. |
c_id | 1 maand | Facebook ID voor authentificatie. |
Je bent met success ingeschreven op de nieuwsbrief.
Voor wie met een beperkt bedrag – en dat mag behoorlijk ruim geïnterpreteerd worden – op een kostenefficiënte manier een degelijk gespreide beleggingsportefeuille wil opbouwen is een beleggingsfonds de manier bij uitstek[1]. Of beter nog: een portefeuille van beleggingsfondsen. Ook fondsenbeleggers hebben immers baat bij diversificatie.
De zoektocht naar het beste fonds binnen het reusachtige aanbod van fondsen is een titanenwerk. Het beste fonds is overigens enkel te vinden in Utopia. Desondanks kan u zich een perfect zittende fondsenportefeuille (laten) aanmeten. Alles begint bij u. Uw behoeften, uw plannen, uw tijdshorizon, uw risico- en verliesaversie en dies meer zijn bepalend voor de samenstelling en het beheer van uw portefeuille.
Het bewijs dat actief beheer niet in staat is om op lange termijn de referentie-index op consistente wijze te kloppen, is overweldigend. Kiezen voor passieve aandelen- en obligatiefondsen als basis van de portefeuille lijkt dan ook evident. De lage kosten maken passieve ETF’s[2] in die context bijzonder aantrekkelijk. Een verschil van enkele basispunten mag dan al marginaal lijken, op lange termijn maakt het een wereld van verschil.
Op kortere termijn kan een actief beheerd luik van actieve fondsen wel het verschil maken. Beleggersvoorkeuren voor deze of gene stijl evolueren in de tijd. De benaming van fondsen dekt niet noodzakelijk volledig de lading, maar het kan wel een hulp zijn om de bomen die het zicht op het bos belemmeren te kappen. Een blik op de concrete invulling doorheen de tijd kan klaarheid scheppen.
Met themafondsen is het opletten geblazen. De ervaring leert dat eenmaal de markt zich bewust wordt van een thema het vet dikwijls al van de soep is. Complexiteit zorgt voor een begeesterend marketingverhaal, maar reduceert al te vaak het zicht op het onverbrekelijke verband tussen rendement en risico. In het voortreffelijke boek “The Intelligent Fund Investor” omschrijft Joe Wiggins[3] de werking van complexe fondsen als magie: hun werking is zowel buitengewoon als onverklaarbaar.
De filosofie en de doelstellingen zijn twee belangrijke factoren in de beoordeling van fonds. Het proces evenzeer. De filosofie is de vertaling van de principes en overtuigingen van de beheerder en vormt de basis voor het behalen van de doelstellingen. Het proces zet de filosofie om in de concrete invulling van het fonds. Degelijke processen moeten zorgen voor consistente (relatieve) rendementen in de filosofie van een fonds. Als belegger is het dan ook cruciaal om erop te letten dat de doelstellingen, de filosofie, het proces en de invulling van een fonds gealigneerd blijven.
Volgens John Bogle[4] is het onmogelijk om op basis van het verleden het toekomstig rendement van een fonds te voorspellen. Voorspellen is natuurlijk één ding, het inschatten van kansen een ander. De achteruitkijkspiegel laat immers wel toe om na te gaan in hoeverre de filosofie en het proces een fonds toelieten om de gestelde doelen te realiseren. Historische rendementen geven ook aan in welke mate, in welke periodes en met welk risico een fonds het beter of slechter deed dan de benchmark en de concurrenten.
Rendementen over de voorbije kalenderjaren, sinds oprichting en over de voorbije drie, vijf en tien jaar die de fondsen zelf ter beschikking stellen lichten weliswaar een tipje van de sluier, maar schieten uiteindelijk tekort. Deze rendementen hebben een arbitrair start- en eindpunt en vertellen derhalve slechts iets over die specifieke periode. Op basis van wekelijkse of maandelijkse rendementen kunnen de data worden gedynamiseerd. Concreet berekenen we het rendement voor een vaste periode (meestal 1 jaar, 3 jaar, 5 jaar) waarbij we het startpunt steeds met, afhankelijk van de beschikbare data, 1 week of 1 maand op schuiven. Op die manier creëren we een groot aantal periodes, quasi onafhankelijk van het instapmoment, krijgen we inzicht in hoe een fonds zich gedroeg in verschillende omstandigheden en kunnen we er enige statistische waarde aan toekennen. Een voorbeeld van een dergelijk rollend rendement van 5 jaar met maandelijkse intervallen voor de MSCI World vindt u onderstaand.
“Taille unique” mag dan al populair zijn, echt goed passen, doen de kleren nooit. Een beleggingsportefeuille hoort als gegoten te zitten. Daarom is een nauwkeurige maatopname vóór de opstart onontbeerlijk. Enkel zo kan ze ingepast worden in een ruimer vermogensbeheer. Bovendien dient een portefeuille zo gemaakt te zijn dat, éénmaal onderweg, ze op een vlotte manier aangepast kan worden aan veranderende omstandigheden en uw wijzigende behoeften en doelstellingen. Voor uw maatopname en retouches kan u steeds bij een van onze specialisten terecht.
[2] Een ETF of Exchange Traded Fund is een beursgenoteerde ICB (instelling voor collectieve belegging, i.e. de overkoepelende naam voor alle vormen van beleggingsfondsen). De marketmaker zorgt ervoor dat er gehandeld kan worden tegen een koers die dicht bij de intrinsieke waarde van de ETF zit.
[3] Joe Wiggins, “The Intelligent Fund Investor: Practical Steps for Better Results in Active and Passive Funds”, ISBN 9780857198761
[4] John Bogle, “Common Sense on Mutual Funds; New Imperatives for the Intelligent Investor”, ISBN 9780470138137
Je bent met success ingeschreven op de nieuwsbrief.