Deze website maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Truncus.eu informatie over uw bezoek. Wilt u genieten van een optimale gebruikerservaring? Kies dan voor ‘Accepteer alle cookies’. Truncus.eu bewaart uw cookievoorkeuren. U kan ze op elk moment aanpassen via ‘Voorkeuren instellen’. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring.
Functionele cookies zorgen ervoor dat alle onderdelen van de Website optimaal functioneren. Dit zijn cookies die noodzakelijk zijn voor de goede werking en de beveiliging van de Website. Deze cookies kunnen zonder toestemming worden geplaatst
Cookie Name | Expiration Time | Description |
---|---|---|
cc-hide | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaatst indien u alle cookies accepteert. |
cc-cookie-necessary | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaatst indien u enkel de noodzakelijke cookies accepteert. |
cc-cookie-marketing | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaatst indien u de marketingcookies accepteert. |
cc-cookie-analytics | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaats indien u de analytische cookies accepteert. |
frontend_language |
30 dagen | Zo blijft uw taalvoorkeur bewaard, opdat u het niet bij elk bezoek opnieuw moet kiezen. |
PHPSESSID |
Sessie | Deze sessie cookie wordt standaard door PHP gebruikt bij de communicatie tussen de webserver en de browser. Elke bezoeker krijgt van PHP een unieke en automatische ID. |
Analytische cookies geven weer hoe u de Website gebruikt. Op basis van deze verzamelde informatie wordt een statistische analyse gemaakt om zo de structuur, navigatie en inhoud van de website gebruiksvriendelijker te maken en te verbeteren.
Cookie Name | Expiration Time | Description |
---|---|---|
_ga |
2 jaar | Gebruikersidentificatie voor de analyse van websitebezoeken. |
_gid |
24 uur | Volgt uw pad door website voor de analyse van websitebezoeken. |
_gat |
1 minuut | Verzoekrate beperken voor de analyse van websitebezoeken. |
AMP_TOKEN |
30 seconden tot 1 jaar | Bevat een token dat kan worden gebruikt om een client-ID op te halen uit de AMP-client-ID-service. |
_gac_<property-id> |
90 dagen | Bevat campagnegerelateerde informatie voor de gebruiker. Als u uw Google Analytics- en Google Ads-accounts hebt gekoppeld, lezen Google Ads-website-conversietags deze cookie tenzij u zich afmeldt. |
__utma |
2 jaar |
Het aantal keer dat u de Website bezoekt, wanneer uw eerste bezoek en wanneer uw laatste bezoek was. |
__utmb, __utmc |
__utmb vervalt na elke sessie, __utmc 30 minuten na het laatste paginabezoek |
Tijdstip wanneer u de Website binnenkomt en wanneer u hem verlaat. |
__utmt |
10 minuten | Verlaagt de aanvraagsnelheid van de service, waardoor de verzameling van gegevens op sites met veel verkeer beperkt wordt. |
__utmv |
2 jaar | Wordt gebruikt om aangepaste variabele gegevens op bezoekersniveau op te slaan. |
__utmz |
6 maanden | Waar u vandaan komt, welke zoekmachine u gebruikt, op welke link u geklikt hebt, welke zoekwoorden u gebruikte en waar en wanneer u zich bevond toen u de Website binnenkwam. |
Via marketingcookies wordt het online advertentieaanbod gepersonaliseerd. Aan de hand van een profiel, opgesteld op basis van uw klik- en surfgedrag op de site, krijgen zowel de website als derden inzicht in de campagneprestaties. Hieronder worden tevens de socialemediacookies verstaan.
Cookie | Vervaltermijn | Inhoud en doel |
---|---|---|
e | 2 jaar | Delen van artikels op social media. Deze cookie houdt bij of u via de Website artikels deelt op sociale media via de share buttons. |
c_id | 1 maand | Facebook ID voor authentificatie. |
Je bent met success ingeschreven op de nieuwsbrief.
Waarom lopen fondsenbeheerders van banken zo braaf in de pas als het er op aankomt het kapitaal van hun klanten zo goed mogelijk te laten renderen? Waarom kiezen zij traditioneel voor een aanpak die alleen relatief rendement oplevert en die gemakshalve aanschurkt tegen de referentie-index. Waarom streven ze geen nominaal rendement na?
Maar wat is nu een ‘relatief rendement’? Het is het rendement dat een beleggingsportefeuille heeft behaald in vergelijking met een referentie-index (benchmark of marktgemiddelde). Een relatief rendement staat in contrast met een ‘nominaal’ of ‘absoluut’ rendement. Dit laatste is het effectieve geld dat met een portefeuille verdiend wordt of verloren gaat. Een eenvoudig voorbeeld? Als een portefeuille start tegen een waarde 100 en de portefeuille staat een jaar later aan een waarde 95 terwijl de referentie-index –zoals de Bel-20 of de MSCI World- over die periode daalde met 10%, dan zal de portefeuille relatief gezien een positief rendement gehaald hebben (-5% tegenover -10% voor de index) terwijl er nominaal gezien geld verloren werd.
Wij praten dus liever over een ‘nominaal’ rendement! Het lijkt ons vanzelfsprekend dat een portefeuillebeheerder minstens een positief nominaal rendement nastreeft. Daarboven zou het rendement van een actief beheerde portefeuille ook relatief gezien boven de referentie-index moeten uitstijgen. Indien dit niet het geval is, waarom nog een beheerloon betalen? En toch! Bij een vergelijking blijkt dat de meeste beheerders van grote financiële instellingen er niet in slagen beter te presteren dan een index. Belangrijker nog, velen streven in hun investeringsproces niet eens een positief nominaal rendement na! Het enige wat telt, is niet (veel) slechter te doen dan de referentie-index…
Redenen hiervoor?
Diegene die zijn nek wenst uit te steken en wel streeft naar nominaal rendement krijgt vroeg of laat de wind van voor. Dit schrikbeeld zorgt ervoor dat de meeste fondsenbeheerders liever in de pas lopen en aldus hun rendement laten samenvallen met het marktgemiddelde. De belangrijke econoom en succesvol investeerder John M. Keynes verwoordde het treffend in zijn beroemde zin “Wordly wisdom says that it is better to fail conventionally than to succeed unconventionally”. Vrij vertaald: het is beter om verliezen in portefeuilles te hebben als ‘iedereen’ (lees: de index) verliest, dan om op een specifieke manier (lees: met een bepaald investeringsproces) nominale winsten te maken. Geld verliezen op bankaandelen in 2008 is in die zin ‘niet erg’ want ‘iedereen kwam dit tegen’ en ‘niemand kon dit weten’. Geld verdienen door te investeren in een niet bekende onderneming of in een volledig ondergewaardeerde onderneming die uit de gratie is gevallen, wordt dan weer snel afgedaan als ‘puur geluk’. Het verschil tussen nominaal verlies en nominale winst is echter wat uiteindelijk de waarde van de portefeuille bepaalt, wat ook de index mag gedaan hebben.
Algemeen vermogensbeheer is typisch het resultaat van het zich voegen naar de consensus, de voorspellingen van de economen waaraan de beleggingsmanager zich moeilijk kan van onttrekken en de dwang om op korte termijn toch zeker niet slechter te doen -maar ook niet noodzakelijk beter- dan de almachtige ‘benchmark’.
De experten vermogensbeheer bij TRUNCUS trachten in hun investeringsbeslissingen alvast niet te kijken naar algemene economische voorspellingen, maar leggen de focus op fundamentele research. Dit koppelen ze dan aan een gedisciplineerde asset allocatie en een lange termijn visie.
Nominaal rendement op termijn is uiteindelijk wat een portefeuille vooruit helpt, en niets anders!
Je bent met success ingeschreven op de nieuwsbrief.