Configureer Cookies

Cookies & Privacy Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Truncus.eu informatie over uw bezoek. Wilt u genieten van een optimale gebruikerservaring? Kies dan voor ‘Accepteer alle cookies’. Truncus.eu bewaart uw cookievoorkeuren. U kan ze op elk moment aanpassen via ‘Voorkeuren instellen’. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring.

Functionele cookies zorgen ervoor dat alle onderdelen van de Website optimaal functioneren. Dit zijn cookies die noodzakelijk zijn voor de goede werking en de beveiliging van de Website. Deze cookies kunnen zonder toestemming worden geplaatst

Toon cookies

Cookie Name Expiration Time Description
cc-hide 30 dagen Deze cookie wordt geplaatst indien u alle cookies accepteert.
cc-cookie-necessary 30 dagen Deze cookie wordt geplaatst indien u enkel de noodzakelijke cookies accepteert.
cc-cookie-marketing 30 dagen Deze cookie wordt geplaatst indien u de marketingcookies accepteert.
cc-cookie-analytics 30 dagen Deze cookie wordt geplaats indien u de analytische cookies accepteert.
frontend_language 30 dagen Zo blijft uw taalvoorkeur bewaard, opdat u het niet bij elk bezoek opnieuw moet kiezen.
PHPSESSID Sessie Deze sessie cookie wordt standaard door PHP gebruikt bij de communicatie tussen de webserver en de browser. Elke bezoeker krijgt van PHP een unieke en automatische ID. 

Analytische cookies geven weer hoe u de Website gebruikt. Op basis van deze verzamelde informatie wordt een statistische analyse gemaakt om zo de structuur, navigatie en inhoud van de website gebruiksvriendelijker te maken en te verbeteren.

Toon cookies

Cookie Name Expiration Time Description
_ga 2 jaar Gebruikersidentificatie voor de analyse van websitebezoeken.
_gid 24 uur Volgt uw pad door website voor de analyse van websitebezoeken.
_gat 1 minuut Verzoekrate beperken voor de analyse van websitebezoeken.
AMP_TOKEN 30 seconden tot 1 jaar Bevat een token dat kan worden gebruikt om een client-ID op te halen uit de AMP-client-ID-service. 
_gac_<property-id> 90 dagen Bevat campagnegerelateerde informatie voor de gebruiker. Als u uw Google Analytics- en Google Ads-accounts hebt gekoppeld, lezen Google Ads-website-conversietags deze cookie tenzij u zich afmeldt.
__utma 2 jaar

Het aantal keer dat u de Website bezoekt, wanneer uw eerste bezoek en wanneer uw laatste bezoek was. 

__utmb, __utmc

__utmb vervalt na elke sessie, __utmc 30 minuten na het laatste paginabezoek

Tijdstip wanneer u de Website binnenkomt en wanneer u hem verlaat. 
__utmt 10 minuten Verlaagt de aanvraagsnelheid van de service, waardoor de verzameling van gegevens op sites met veel verkeer beperkt wordt. 
__utmv 2 jaar Wordt gebruikt om aangepaste variabele gegevens op bezoekersniveau op te slaan.  
__utmz 6 maanden Waar u vandaan komt, welke zoekmachine u gebruikt, op welke link u geklikt hebt, welke zoekwoorden u gebruikte en waar en wanneer u zich bevond toen u de Website binnenkwam.

Via marketingcookies wordt het online advertentieaanbod gepersonaliseerd. Aan de hand van een profiel, opgesteld op basis van uw klik- en surfgedrag op de site, krijgen zowel de website als derden inzicht in de campagneprestaties. Hieronder worden tevens de socialemediacookies verstaan.

Toon cookies

Cookie Vervaltermijn Inhoud en doel
e 2 jaar Delen van artikels op social media. Deze cookie houdt bij of u via de Website artikels deelt op sociale media via de share buttons.
c_id 1 maand Facebook ID voor authentificatie. 

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor onze updates.

Je bent met success ingeschreven op de nieuwsbrief.

02 apr '24 Belegt u beter in obligaties of in aandelen?

Het verschil in waardeberekening

In hun eenvoudigste vorm keren obligaties gedurende hun looptijd op vaste tijdstippen een vaste coupon uit en wordt de hoofdsom op vervaldag terugbetaald. Periodes en kasstromen liggen vast. Marktrente en eventuele credit spread zijn gekend. Waardering is dus kwestie van verdisconteren en optellen. Tussen aankoop en vervaldag zal de prijs van een obligatie schommelen in functie van de marktrente. Maar ook hier laat een algebraïsche formule1 toe om het effect van een rentewijziging op de prijs van een obligatie vrij goed in te schatten.

Maar, niets van dit alles voor aandelen...

Hoewel ook hier de basisprincipes van de berekening van de netto contante waarde gelden, is slechts één variabele bekend, namelijk de rente. Een onderneming heeft geen vervaldag. De kasstromen liggen helemaal niet vast en zijn niet voorspelbaar. Uiteraard speelt ook hier de rente-evolutie een belangrijke rol in de prijsvorming. Maar het intrinsiek negatieve verband tussen beide heeft de onhebbelijke gewoonte om te versoepelen en te verstrakken of soms zelfs helemaal om te keren.

Wat is de juiste verhouding obligaties/aandelen?

Het basisprincipe van elke belegger is diversificatie. Diversificatie is de enige free lunch in de financiële markten en fondsen zijn de manier bij uitstek om op een eenvoudige manier die gratis maaltijd mee te pikken. Maar ook fondsenbeleggers doen er goed aan om te spreiden. Al mag dit volgens John Bogle, oprichter van de Amerikaanse vermogensbeheerder The Vanguard Group, beperkt blijven, daarvoor verwijzend naar een studie van Morningstar die aantoont dat meer dan vier aandelenfondsen aanhouden het risico nog nauwelijks verlaagt2.

De berichten over de dood van de klassieke portefeuilleverdeling van 60% aandelen en 40% obligaties die vorig jaar de ronde deden, zijn sterk overdreven. De andere vuistregel dat de aandelencomponent zo hoog mag zijn als 100 min de leeftijd van de belegger – borelingen hebben enkel aandelen, eeuwelingen geen – kan eveneens een goede leidraad zijn. Obligaties leverden historisch een lager rendement dan aandelen, maar dempten wel de volatiliteit van de portefeuille. Een lagere volatiliteit laat een accuratere toekomstplanning toe.

Obligatie- vs. aandelenfondsen

Omwille van het fundamentele verschil tussen beide financiële instrumenten laten obligatiefondsen zich makkelijker in cijfers vatten dan aandelenfondsen. Uiteraard stellen ook aandelenfondsen heel wat informatie ter beschikking van potentiële beleggers, maar er bestaat geen eensgezindheid over welke factoren de belangrijkste zijn bij de selectie van een fonds3. Kosten spelen zeker een rol. Rendementen uiteraard ook, net zoals doelstellingen en processen. Volatiliteit kan niet genegeerd worden. De ervaring van de beheerder evenmin.

Maar hoe al deze elementen te interpreteren, in elkaar te haken en te kwantificeren? John Rekenthaler, vice president Research bij Morningstar, stelt het als volgt: “Stock fund managers told stories, but investment-grade bond funds were about math. They were tangible.”4 In het selectieproces komt het erop aan om enerzijds de filosofie van het fonds te toetsen aan de realiteit en het proces te monitoren en om anderzijds de verschillende parameters en ratio’s zo veel mogelijk te kneden tot statistisch bruikbare variabelen.

Actief vs. passief beheerde fondsen

Beweren dat actief beheerde aandelenfondsen sowieso beter doen dan de passieve indextrackers is zoals beweren dat de aarde plat is. Actief beheerde obligatiefondsen lijken over betere kaarten te beschikken, al is zelfs deze al in voorwaardelijke wijs geformuleerde bewering nog met de nodige voorzichtigheid te benaderen.5,6,7,8 Het succes van actief beheer over een welbepaalde periode zal vooral afhangen van de marktomgeving.9 Een deel van de portefeuille invullen met passieve trackers – in het aandelengedeelte groter dan in het obligatieluik – en afhankelijk van de geldende omstandigheden aanvullen met zorgvuldig gekozen actief beheerde fondsen creëert kansen om beter te doen dan de markt en beperkt de schade als de strategische keuzes dan toch niet de juiste bleken.

 

Voor een gepersonaliseerd beheer is het cruciaal dat u uw vermogen en vermogensstromen – de huidige en toekomstige – zo goed mogelijk in kaart brengt én uw doelstellingen en noden helder formuleert. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat uw beleggingsportefeuille én de fiscale en juridische structuur van uw vermogen u als gegoten zit.

Wij begeleiden u graag op maat van uw doelstellingen

 

1 Modified duration

 

2 John C. Bogle, Common Sense on Mutual Funds: New Imperatives for the Intelligent Investor, ISBN 9780470138137

3 Joe Wiggins, The Intelligent Fund Investor: Practical steps for better results in active and passive funds, ISBN 9780857198761

4 John Rekenthaler, Bonds Are Still Too Expensive, Morningstar, 08/02/24, https://www.morningstar.co.uk/uk/news/245882/bonds-are-still-too-expensive.aspx

5 PIMCO, Bonds are Different: Resolving the Active vs. Passive Debate, https://static.fmgsuite.com/media/documents/e4086fab-c974-4553-b223-83e9290b2f09.PDF

6  J.P. Morgan, Should investors embrace active or passive in fixed income?, 20/10/23, https://am.jpmorgan.com/us/en/asset-management/adv/insights/market-insights/market-updates/on-the-minds-of-investors/should-investors-embrace-active-or-passive-in-fixed-income/

7 The New York Times, Mutual Funds That Consistently Beat the Market? Not One of 2,132., 02/12/22, https://www.nytimes.com/2022/12/02/business/stock-market-index-funds.html

8 Morningstar, Active Funds Fell Short of Passive Peers in 2023, 12/03/24, https://www.morningstar.com/etfs/active-funds-fell-short-passive-peers-2023

9 Joe Wiggins, The Intelligent Fund Investor: Practical steps for better results in active and passive funds, ISBN 9780857198761

Door Kristof De Graeve

Kristof De Graeve maakt sinds 2019 deel uit van het Truncus team. Dankzij meer dan 20 jaar ervaring als analist binnen de private banking sector heeft hij een breed gezichtsveld op diverse sectoren en bedrijven vergaard om zijn carrière bij Truncus verder te zetten als Senior Financial Analyst, een functie die hij al sinds de start van zijn loopbaan vol passie uitoefent. Kristof heeft meerdere diploma’s op zijn palmares staan: Licentiaat Handelswetenschappen (afstudeerrichting Financieel Beleid & Beleggingsbeheer), een Master in Financial Accounting & Corporate Finance en is sinds 2015 gecertificeerd adviseur voor familiebedrijven.

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor onze updates.

Je bent met success ingeschreven op de nieuwsbrief.