Deze website maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Truncus.eu informatie over uw bezoek. Wilt u genieten van een optimale gebruikerservaring? Kies dan voor ‘Accepteer alle cookies’. Truncus.eu bewaart uw cookievoorkeuren. U kan ze op elk moment aanpassen via ‘Voorkeuren instellen’. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring.
Functionele cookies zorgen ervoor dat alle onderdelen van de Website optimaal functioneren. Dit zijn cookies die noodzakelijk zijn voor de goede werking en de beveiliging van de Website. Deze cookies kunnen zonder toestemming worden geplaatst
Cookie Name | Expiration Time | Description |
---|---|---|
cc-hide | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaatst indien u alle cookies accepteert. |
cc-cookie-necessary | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaatst indien u enkel de noodzakelijke cookies accepteert. |
cc-cookie-marketing | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaatst indien u de marketingcookies accepteert. |
cc-cookie-analytics | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaats indien u de analytische cookies accepteert. |
frontend_language |
30 dagen | Zo blijft uw taalvoorkeur bewaard, opdat u het niet bij elk bezoek opnieuw moet kiezen. |
PHPSESSID |
Sessie | Deze sessie cookie wordt standaard door PHP gebruikt bij de communicatie tussen de webserver en de browser. Elke bezoeker krijgt van PHP een unieke en automatische ID. |
Analytische cookies geven weer hoe u de Website gebruikt. Op basis van deze verzamelde informatie wordt een statistische analyse gemaakt om zo de structuur, navigatie en inhoud van de website gebruiksvriendelijker te maken en te verbeteren.
Cookie Name | Expiration Time | Description |
---|---|---|
_ga |
2 jaar | Gebruikersidentificatie voor de analyse van websitebezoeken. |
_gid |
24 uur | Volgt uw pad door website voor de analyse van websitebezoeken. |
_gat |
1 minuut | Verzoekrate beperken voor de analyse van websitebezoeken. |
AMP_TOKEN |
30 seconden tot 1 jaar | Bevat een token dat kan worden gebruikt om een client-ID op te halen uit de AMP-client-ID-service. |
_gac_<property-id> |
90 dagen | Bevat campagnegerelateerde informatie voor de gebruiker. Als u uw Google Analytics- en Google Ads-accounts hebt gekoppeld, lezen Google Ads-website-conversietags deze cookie tenzij u zich afmeldt. |
__utma |
2 jaar |
Het aantal keer dat u de Website bezoekt, wanneer uw eerste bezoek en wanneer uw laatste bezoek was. |
__utmb, __utmc |
__utmb vervalt na elke sessie, __utmc 30 minuten na het laatste paginabezoek |
Tijdstip wanneer u de Website binnenkomt en wanneer u hem verlaat. |
__utmt |
10 minuten | Verlaagt de aanvraagsnelheid van de service, waardoor de verzameling van gegevens op sites met veel verkeer beperkt wordt. |
__utmv |
2 jaar | Wordt gebruikt om aangepaste variabele gegevens op bezoekersniveau op te slaan. |
__utmz |
6 maanden | Waar u vandaan komt, welke zoekmachine u gebruikt, op welke link u geklikt hebt, welke zoekwoorden u gebruikte en waar en wanneer u zich bevond toen u de Website binnenkwam. |
Via marketingcookies wordt het online advertentieaanbod gepersonaliseerd. Aan de hand van een profiel, opgesteld op basis van uw klik- en surfgedrag op de site, krijgen zowel de website als derden inzicht in de campagneprestaties. Hieronder worden tevens de socialemediacookies verstaan.
Cookie | Vervaltermijn | Inhoud en doel |
---|---|---|
e | 2 jaar | Delen van artikels op social media. Deze cookie houdt bij of u via de Website artikels deelt op sociale media via de share buttons. |
c_id | 1 maand | Facebook ID voor authentificatie. |
Je bent met success ingeschreven op de nieuwsbrief.
“We investeren met een veiligheidsmarge” Dit is de boodschap die Truncus verkondigt. Het is de basis van de manier waarop we met investeren omgaan.
Om dit bijna letterlijk in de verf te zetten, lieten we voor ons kantoor enkele canvassen maken met uitspraken die dit thema benadrukken. Een van die uitspraken ontleenden we aan de gekende investeerder George Soros.
Deze uitspraak vat ontzettend goed samen hoe we binnen Truncus naar investeringen kijken. Zonder al te technisch te worden, gaat het bij investeren namelijk niet om de kans om iets te verdienen of te verliezen maar wel om deze kans MAAL de UITKOMST. Het is net dit laatste aspect aan investeren dat maakt dat je best met een ruime veiligheidsmarge werkt.
Al te vaak horen we uit traditionele bankiershoek “Zolang ik maar 51% van de keren juist ben, verdien ik geld”. Dit is echter helemaal niet waar! Het is niet enkel theoretisch volledig fout maar het betekent dat het werkelijke risico (kans x uitkomst) volledig onderschat wordt door de nadruk te leggen op slechts één aspect van dit risico (de kans).
Het is niet moeilijk om je in te beelden dat je investeringsbeslissingen kan nemen die voor 80% juist zijn en op die manier de waarde van je portefeuille doen stijgen. Maar wat met die 20% beslissingen (of misschien slechts 2%) die voor een groot en permanent kapitaalverlies zorgen? Denk aan de investeerder die over de jaren ’80 en ’90 een fortuin opbouwde met opeenvolgende succesvolle beursinvesteringen om dan bijzonder grote en structurele kapitaalverliezen te lijden bij de bankencrisis in 2008 … en dit op basis van marktomstandigheden die statistisch gezien bijzonder weinig kans hadden te kunnen gebeuren. Kans maal uitkomst…
De vraag bij investeringsbelissingen moet in de eerste plaats zijn: “Wat is het mogelijke kapitaalverlies op mijn portefeuille als ik fout ben?”
Aan de mogelijke scenario’s op bovenstaande vraag ken je dan kansen aan toe. Hetzelfde doe je met je winstverwachting. Kans maal uitkomst, zowel de positieve als negatieve uitkomst.
Veiligheidsmarge heb je nodig voor het geval dat je de kansen verkeerd inschat, voor het geval de kans op verlies zich voor doet of voor het geval je de uitkomst verkeerd inschat. Dat is heel wat, het is dan ook logisch dat je veel veiligheidsmarge nodig hebt.
Dit lijkt normaal maar het wordt typisch niet gedaan. En als zowel de kans als de uitkomst in rekening worden genomen, wordt dit typisch te emotioneel gedaan. Naarmate een investeerder een goed gevoel heeft bij de grootte van zijn winst, dan zal hij minder nadruk leggen op de kans en meer op de verwachte uitkomst. Naarmate hij een minder goed gevoel heeft over de uitkomst, zal hij meer nadruk leggen op de kans. Beiden handelingen zijn voorbeelden van te vermijden irrationeel gedrag.
George Soros is één van de succesvolste investeerders ter wereld. Hij hield steeds voor ogen dat succes en risico te vatten zijn in “kans x uitkomst”. Soros weet ook als geen ander dat handelen met een veiligheidsmarge een noodzaak is om op een succesvolle manier om te gaan met deze formule: wat telt is wat je verdient als je gelijk hebt en je kan maar beter proberen te vermijden wat je kan verliezen als je ongelijk hebt.
Je bent met success ingeschreven op de nieuwsbrief.