Deze website maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Truncus.eu informatie over uw bezoek. Wilt u genieten van een optimale gebruikerservaring? Kies dan voor ‘Accepteer alle cookies’. Truncus.eu bewaart uw cookievoorkeuren. U kan ze op elk moment aanpassen via ‘Voorkeuren instellen’. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring.
Functionele cookies zorgen ervoor dat alle onderdelen van de Website optimaal functioneren. Dit zijn cookies die noodzakelijk zijn voor de goede werking en de beveiliging van de Website. Deze cookies kunnen zonder toestemming worden geplaatst
Cookie Name | Expiration Time | Description |
---|---|---|
cc-hide | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaatst indien u alle cookies accepteert. |
cc-cookie-necessary | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaatst indien u enkel de noodzakelijke cookies accepteert. |
cc-cookie-marketing | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaatst indien u de marketingcookies accepteert. |
cc-cookie-analytics | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaats indien u de analytische cookies accepteert. |
frontend_language |
30 dagen | Zo blijft uw taalvoorkeur bewaard, opdat u het niet bij elk bezoek opnieuw moet kiezen. |
PHPSESSID |
Sessie | Deze sessie cookie wordt standaard door PHP gebruikt bij de communicatie tussen de webserver en de browser. Elke bezoeker krijgt van PHP een unieke en automatische ID. |
Analytische cookies geven weer hoe u de Website gebruikt. Op basis van deze verzamelde informatie wordt een statistische analyse gemaakt om zo de structuur, navigatie en inhoud van de website gebruiksvriendelijker te maken en te verbeteren.
Cookie Name | Expiration Time | Description |
---|---|---|
_ga |
2 jaar | Gebruikersidentificatie voor de analyse van websitebezoeken. |
_gid |
24 uur | Volgt uw pad door website voor de analyse van websitebezoeken. |
_gat |
1 minuut | Verzoekrate beperken voor de analyse van websitebezoeken. |
AMP_TOKEN |
30 seconden tot 1 jaar | Bevat een token dat kan worden gebruikt om een client-ID op te halen uit de AMP-client-ID-service. |
_gac_<property-id> |
90 dagen | Bevat campagnegerelateerde informatie voor de gebruiker. Als u uw Google Analytics- en Google Ads-accounts hebt gekoppeld, lezen Google Ads-website-conversietags deze cookie tenzij u zich afmeldt. |
__utma |
2 jaar |
Het aantal keer dat u de Website bezoekt, wanneer uw eerste bezoek en wanneer uw laatste bezoek was. |
__utmb, __utmc |
__utmb vervalt na elke sessie, __utmc 30 minuten na het laatste paginabezoek |
Tijdstip wanneer u de Website binnenkomt en wanneer u hem verlaat. |
__utmt |
10 minuten | Verlaagt de aanvraagsnelheid van de service, waardoor de verzameling van gegevens op sites met veel verkeer beperkt wordt. |
__utmv |
2 jaar | Wordt gebruikt om aangepaste variabele gegevens op bezoekersniveau op te slaan. |
__utmz |
6 maanden | Waar u vandaan komt, welke zoekmachine u gebruikt, op welke link u geklikt hebt, welke zoekwoorden u gebruikte en waar en wanneer u zich bevond toen u de Website binnenkwam. |
Via marketingcookies wordt het online advertentieaanbod gepersonaliseerd. Aan de hand van een profiel, opgesteld op basis van uw klik- en surfgedrag op de site, krijgen zowel de website als derden inzicht in de campagneprestaties. Hieronder worden tevens de socialemediacookies verstaan.
Cookie | Vervaltermijn | Inhoud en doel |
---|---|---|
e | 2 jaar | Delen van artikels op social media. Deze cookie houdt bij of u via de Website artikels deelt op sociale media via de share buttons. |
c_id | 1 maand | Facebook ID voor authentificatie. |
Je bent met success ingeschreven op de nieuwsbrief.
Ben jij op dit moment tussen 40 en 55 jaar oud en denk je “beleggen daar begin ik niet (meer) aan”? Je bent zeker niet de enige. Het is opmerkelijk dat Generation X, mensen geboren tussen 1965 en 1980, een zekere angst voor beleggen opgebouwd hebben in de loop der jaren. Is de vrees om geld te verliezen terecht of zit het tussen de oren?
Het is begrijpelijk om kritisch tegenover beleggen te staan. Mensen van mijn generatie (Generation X) hebben de afgelopen 20 jaar al enkele crisissen moeten doorstaan. Denk maar aan de technologiebubbel van 2000 waarbij we onze eerste spaarcenten, die we zelf hadden verdiend op de arbeidsmarkt, door onze vingers zagen glippen. Velen onder ons hadden hun geld gestoken in beloftevolle aandelen zoals Lernout & Hauspie of Enron. Het is vandaag nog steeds taboe om over deze bedrijven te praten. Nog geen tien jaar later, nadat we onze eerste grote uitgaven hadden bekostigd (huis, kinderen), werd er andermaal een hold-up gepleegd op onze spaargelden. Dit keer door de val van Fortis en Dexia en in hun zog de gehele financiële sector.
Als je meermaals geconfronteerd werd met een zware crisis dan ebt het vertrouwen in de aandelenmarkt stilaan weg. Het idee dat aandelen een mooie return opleveren, smelt als sneeuw voor de zon. Een verloren generatie aan beleggers is daarvan het resultaat.
Waarom er zoveel geld verloren is gegaan, is als volgt te verklaren: de meesten hebben gezondigd tegen de basisregels van beleggen: (1) beleg enkel met geld dat je kan missen op lange termijn en (2) zorg voor voldoende spreiding. Heb je rond de eeuwwisseling enkel de pijlen gericht op technologiebedrijven en/of heb je in de periode 2007-2008 jouw investeringen volop ingezet op de goedehuisvaderaandelen (bankensector), dan was de crisis tot op de laatste cent voelbaar. Heb je belegd met de centen die bedoeld waren om jouw huis te betalen, dan waren de afgelopen 20 jaar in geen geval een succes.
Je hoeft de term ‘beleggen’ dus niet als negatief te bestempelen. Onderstaande grafiek toont aan dat een gediversifieerde aandelenportefeuille zoals de Stoxx Europe 600 of de S&P 500 een gemiddeld jaarlijks rendement van respectievelijk 5,03% en 6,97% behaalde in de periode van 1999 tot 2019. Laat hier de regel van de samengestelde rente op los en de uitkomst spreekt voor zich:
Stel dat je in 1999 zo’n € 100.000 in aandelen belegd had waarvan 50% in Stoxx Europe 600 en 50% in S&P 500. Op die manier heb je een spreiding zowel over diverse sectoren als over verschillende regio’s. Rekening houdende met de bovenvermelde gemiddelde jaarrendementen zou die € 100.000 vandaag aangegroeid zijn tot € 325.827,18 (zie berekening hieronder).
€ 50.000 x (1,0503)20 = € 133.425,03
€ 50.000 x (1,0697)20 = € 192.402,15
€ 325. 827,18
Bron: Bloomberg
Beste Generation X, laat je dus niet misleiden door dat gevoel van angst. Beleggen was een goede optie 20 jaar geleden en dat is vandaag nog altijd zo. Indien je voor jezelf een aardige pensioenpot wenst op te bouwen, laat er dan geen twijfel over bestaan dat een investering in een gespreide aandelenportefeuille jou kan helpen bij deze doelstelling. De grootste kosten zijn achter de rug: dat huis is (bijna) afbetaald, je carrière en daarbij horend loon zitten op peil, de kinderen gaan misschien binnenkort het huis uit of bouwen al een eigen spaarpotje op, … Geen excuus meer om je spaargelden niet aan het werk te zetten.
Je bent met success ingeschreven op de nieuwsbrief.