Deze website maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Truncus.eu informatie over uw bezoek. Wilt u genieten van een optimale gebruikerservaring? Kies dan voor ‘Accepteer alle cookies’. Truncus.eu bewaart uw cookievoorkeuren. U kan ze op elk moment aanpassen via ‘Voorkeuren instellen’. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring.
Functionele cookies zorgen ervoor dat alle onderdelen van de Website optimaal functioneren. Dit zijn cookies die noodzakelijk zijn voor de goede werking en de beveiliging van de Website. Deze cookies kunnen zonder toestemming worden geplaatst
Cookie Name | Expiration Time | Description |
---|---|---|
cc-hide | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaatst indien u alle cookies accepteert. |
cc-cookie-necessary | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaatst indien u enkel de noodzakelijke cookies accepteert. |
cc-cookie-marketing | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaatst indien u de marketingcookies accepteert. |
cc-cookie-analytics | 30 dagen | Deze cookie wordt geplaats indien u de analytische cookies accepteert. |
frontend_language |
30 dagen | Zo blijft uw taalvoorkeur bewaard, opdat u het niet bij elk bezoek opnieuw moet kiezen. |
PHPSESSID |
Sessie | Deze sessie cookie wordt standaard door PHP gebruikt bij de communicatie tussen de webserver en de browser. Elke bezoeker krijgt van PHP een unieke en automatische ID. |
Analytische cookies geven weer hoe u de Website gebruikt. Op basis van deze verzamelde informatie wordt een statistische analyse gemaakt om zo de structuur, navigatie en inhoud van de website gebruiksvriendelijker te maken en te verbeteren.
Cookie Name | Expiration Time | Description |
---|---|---|
_ga |
2 jaar | Gebruikersidentificatie voor de analyse van websitebezoeken. |
_gid |
24 uur | Volgt uw pad door website voor de analyse van websitebezoeken. |
_gat |
1 minuut | Verzoekrate beperken voor de analyse van websitebezoeken. |
AMP_TOKEN |
30 seconden tot 1 jaar | Bevat een token dat kan worden gebruikt om een client-ID op te halen uit de AMP-client-ID-service. |
_gac_<property-id> |
90 dagen | Bevat campagnegerelateerde informatie voor de gebruiker. Als u uw Google Analytics- en Google Ads-accounts hebt gekoppeld, lezen Google Ads-website-conversietags deze cookie tenzij u zich afmeldt. |
__utma |
2 jaar |
Het aantal keer dat u de Website bezoekt, wanneer uw eerste bezoek en wanneer uw laatste bezoek was. |
__utmb, __utmc |
__utmb vervalt na elke sessie, __utmc 30 minuten na het laatste paginabezoek |
Tijdstip wanneer u de Website binnenkomt en wanneer u hem verlaat. |
__utmt |
10 minuten | Verlaagt de aanvraagsnelheid van de service, waardoor de verzameling van gegevens op sites met veel verkeer beperkt wordt. |
__utmv |
2 jaar | Wordt gebruikt om aangepaste variabele gegevens op bezoekersniveau op te slaan. |
__utmz |
6 maanden | Waar u vandaan komt, welke zoekmachine u gebruikt, op welke link u geklikt hebt, welke zoekwoorden u gebruikte en waar en wanneer u zich bevond toen u de Website binnenkwam. |
Via marketingcookies wordt het online advertentieaanbod gepersonaliseerd. Aan de hand van een profiel, opgesteld op basis van uw klik- en surfgedrag op de site, krijgen zowel de website als derden inzicht in de campagneprestaties. Hieronder worden tevens de socialemediacookies verstaan.
Cookie | Vervaltermijn | Inhoud en doel |
---|---|---|
e | 2 jaar | Delen van artikels op social media. Deze cookie houdt bij of u via de Website artikels deelt op sociale media via de share buttons. |
c_id | 1 maand | Facebook ID voor authentificatie. |
Je bent met success ingeschreven op de nieuwsbrief.
Voor wie start met beleggen, is dit zowat de eerste regel in het handboek. Vanuit onze rol als family officer zien we dat veel van onze cliënten dit principe hanteren volgens een klassieke interpretatie: het bancaire vermogen wordt gespreid over een vijftal verschillende beheerders of banken, die elk een stuk van het vermogen beheren.
De beweegredenen hiervoor zijn divers:
Onze jarenlange ervaring leert ons echter dat deze ‘klassieke’ interpretatie van een gediversifieerde strategie ook een aantal negatieve bijwerkingen met zich meebrengt.
Door het vermogen te spreiden over verschillende partijen lijkt het alsof er gespreid wordt over verschillende strategieën. In de praktijk blijkt deze diversificatie echter minder uitgesproken dan verwacht. Het succes van een beheerder wordt namelijk gemeten aan de hand van de outperformance ten opzichte van de concurrentie. Een uitgesproken strategie kan leiden tot groot succes, maar bij een verkeerde inschatting van de markt kan dit ook zeer nadelig uitpakken. Veel beheerders en private bankiers willen het risico op dit laatste scenario te allen tijde vermijden. Bijgevolg kiezen zij voor een portefeuille die op vlak van samenstelling de portefeuilles van hun ‘peers’ (lees: concurrenten) benadert. Hierdoor zien we veel portefeuilles met vergelijkbare posities en sterk correlerende rendementen.
De voorbije jaren werden er meer en meer regels uitgevaardigd die financiële instellingen moeten volgen. Hierdoor heeft de hoeveelheid aan documenten die met de klant moeten doorgenomen worden een echte vlucht gekend. Banken en beheerders zijn wettelijk verplicht om hun cliënten te bevragen omtrent tal van onderwerpen: om anti-witwasdoeleinden moeten vragen gesteld worden over de oorsprong van hun tegoeden. Daarnaast moeten beleggingen in vermogensbeheer en beleggingsadvies ook geschikt zijn voor elke klant. Daarom worden vragen gesteld rond (1) de kennis en ervaring met beleggen en met alle financiële producten uit het aanbod, (2) de financiële situatie en (3) de beleggingsdoelstellingen. Recent zijn daar ook duurzaamheidsvoorkeuren bij gekomen – een complex extra luik aan wetgeving. Dit klinkt u als belegger waarschijnlijk niet onbekend in de oren.
Deze wettelijke verplichtingen vereisen bovendien een periodieke herziening. Ook bij aanpassingen van het wettelijke kader (strengere Europese normen, nieuwe wetgeving,…) dient elke beheerder opnieuw aan te kloppen bij de cliënt voor een bijkomende bevraging. Kiest u ervoor om uw vermogen te spreiden bij meerdere beheerders dan zult u deze administratie in een veelvoud moeten invullen.
De opvolging van een gespreid vermogen is een tijdrovend proces: de contacten met alle beheerders/banken moeten worden onderhouden. De meeste banken/beheerders vragen een overleg van minimaal 1 keer per jaar (afhankelijk van portefeuille tot portefeuille). Daarnaast kunnen bijkomende besprekingen nodig zijn.
Sommige van onze cliënten kiezen ervoor om deze opvolging zelf te doen, waardoor ze kostbare tijd verliezen. Anderen kiezen ervoor om de opvolging uit te besteden aan één partij, maar dit brengt een kostenplaatje met zich mee. Hoe meer beheerders er zijn, hoe complexer en tijdsintensiever de opvolging van het vermogen is.
Hoe meer beheerders/banken er zijn, hoe moeilijker het is om een totaaloverzicht te krijgen. Vooraleer er correct fiscaal, juridisch en bancair advies kan worden gegeven, is een diepgaande analyse en inventarisatie van het bancaire vermogen nodig.
Een eenvoudig voorbeeld: we krijgen van een cliënt of hij een grote blootstelling heeft in de Chinese markt. Vooraleer we hier een antwoord op kunnen formuleren, dienen we eerst te weten hoe groot de huidige blootstelling aan de Chinese markt is over alle bestaande portefeuilles en fondsen heen. Hoe meer portefeuilles er zijn, hoe complexer onze studie zal zijn. Dit heeft een negatief effect op de reactietijd en het kostenplaatje voor een advies.
Spreiding over verschillende banken/beheerders zorgt ervoor dat het vermogen wordt opgesplitst in kleinere portefeuilles. Dit kan een impact hebben op de toegankelijkheid van het aanbod van de beheerders. Bij veel banken/beheerders is het zo dat bepaalde diensten en producten enkel beschikbaar zijn voor portefeuilles met een bepaalde grootorde. Een lager geïnvesteerd bedrag zorgt er dan voor dat het aanbod kleiner is. Daarnaast is het ook mogelijk dat er hogere kosten worden aangerekend voor producten en diensten wanneer de portefeuille kleiner is dan een bepaalde vooropgestelde grens.
Kortom, diversificatie door spreiding over verschillende banken/beheerders blijkt in veel gevallen een illusie. Zowel op vlak van administratie, opvolging als kosten zijn er nadelen verbonden aan deze strategie.
Kiezen voor één beheerder hoeft niet te betekenen dat u moet inboeten aan diversificatie van uw vermogen. U kunt uw patrimonium ook toevertrouwen aan één partij die samen met u bekijkt hoe u voor een goede spreiding zorgt zowel over diverse strategieën als assets, en dat in overeenstemming met uw doelstellingen. Dit moet wel ruimer gaan dan het promoten van de eigen producten of louter de lokale investeringsoplossingen. Een multidisciplinaire onafhankelijke internationale blik op investeringen is dan wel een noodzaak.
Als family office begeleiden we al meer dan 20 jaar vermogende families op vlak van bancaire investeringen. Hierdoor hebben we een duidelijk beeld van de verschillende partijen die actief zijn op de Belgische markt. We kennen de beheerders en hun strategieën. We weten welke beheerders op welk moment succesvol waren en nog steeds zijn, en welke niet. Daarnaast hebben we toegang tot heel wat fondsen en strategieën van succesvolle (internationale) asset managers die niet aangeboden worden via private banken en de meeste financiële beursplatvormen.
Wij bekijken graag in overleg met u hoe wij uw vermogen optimaal kunnen spreiden zonder daarbij onnodige kosten te moeten betalen of kostbare tijd te verliezen. Bij Truncus heeft u één vast aanspreekpunt voor al uw patrimoniale vragen gaande van vermogensbeheer tot juridisch fiscale expertise, en dit gebundeld onder één dak. Truncus begeleidt u efficiënt en ontzorgend van A tot Z in het beheer en de opvolging van uw vermogen.
Je bent met success ingeschreven op de nieuwsbrief.