Configureer Cookies

Cookies & Privacy Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Truncus.eu informatie over uw bezoek. Wilt u genieten van een optimale gebruikerservaring? Kies dan voor ‘Accepteer alle cookies’. Truncus.eu bewaart uw cookievoorkeuren. U kan ze op elk moment aanpassen via ‘Voorkeuren instellen’. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring.

Functionele cookies zorgen ervoor dat alle onderdelen van de Website optimaal functioneren. Dit zijn cookies die noodzakelijk zijn voor de goede werking en de beveiliging van de Website. Deze cookies kunnen zonder toestemming worden geplaatst

Toon cookies

Cookie Name Expiration Time Description
cc-hide 30 dagen Deze cookie wordt geplaatst indien u alle cookies accepteert.
cc-cookie-necessary 30 dagen Deze cookie wordt geplaatst indien u enkel de noodzakelijke cookies accepteert.
cc-cookie-marketing 30 dagen Deze cookie wordt geplaatst indien u de marketingcookies accepteert.
cc-cookie-analytics 30 dagen Deze cookie wordt geplaats indien u de analytische cookies accepteert.
frontend_language 30 dagen Zo blijft uw taalvoorkeur bewaard, opdat u het niet bij elk bezoek opnieuw moet kiezen.
PHPSESSID Sessie Deze sessie cookie wordt standaard door PHP gebruikt bij de communicatie tussen de webserver en de browser. Elke bezoeker krijgt van PHP een unieke en automatische ID. 

Analytische cookies geven weer hoe u de Website gebruikt. Op basis van deze verzamelde informatie wordt een statistische analyse gemaakt om zo de structuur, navigatie en inhoud van de website gebruiksvriendelijker te maken en te verbeteren.

Toon cookies

Cookie Name Expiration Time Description
_ga 2 jaar Gebruikersidentificatie voor de analyse van websitebezoeken.
_gid 24 uur Volgt uw pad door website voor de analyse van websitebezoeken.
_gat 1 minuut Verzoekrate beperken voor de analyse van websitebezoeken.
AMP_TOKEN 30 seconden tot 1 jaar Bevat een token dat kan worden gebruikt om een client-ID op te halen uit de AMP-client-ID-service. 
_gac_<property-id> 90 dagen Bevat campagnegerelateerde informatie voor de gebruiker. Als u uw Google Analytics- en Google Ads-accounts hebt gekoppeld, lezen Google Ads-website-conversietags deze cookie tenzij u zich afmeldt.
__utma 2 jaar

Het aantal keer dat u de Website bezoekt, wanneer uw eerste bezoek en wanneer uw laatste bezoek was. 

__utmb, __utmc

__utmb vervalt na elke sessie, __utmc 30 minuten na het laatste paginabezoek

Tijdstip wanneer u de Website binnenkomt en wanneer u hem verlaat. 
__utmt 10 minuten Verlaagt de aanvraagsnelheid van de service, waardoor de verzameling van gegevens op sites met veel verkeer beperkt wordt. 
__utmv 2 jaar Wordt gebruikt om aangepaste variabele gegevens op bezoekersniveau op te slaan.  
__utmz 6 maanden Waar u vandaan komt, welke zoekmachine u gebruikt, op welke link u geklikt hebt, welke zoekwoorden u gebruikte en waar en wanneer u zich bevond toen u de Website binnenkwam.

Via marketingcookies wordt het online advertentieaanbod gepersonaliseerd. Aan de hand van een profiel, opgesteld op basis van uw klik- en surfgedrag op de site, krijgen zowel de website als derden inzicht in de campagneprestaties. Hieronder worden tevens de socialemediacookies verstaan.

Toon cookies

Cookie Vervaltermijn Inhoud en doel
e 2 jaar Delen van artikels op social media. Deze cookie houdt bij of u via de Website artikels deelt op sociale media via de share buttons.
c_id 1 maand Facebook ID voor authentificatie. 

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze updates.

Je bent met success ingeschreven op de nieuwsbrief.

21 jun '22 Elke beller wint een bitcoin. Of eerder: een zeepbel?

In juni 2022 lanceerde Q-music een bitcoinwedstrijd. Hierbij kon elke beller “een slordige € 25.000” winnen in de vorm van een bitcoin. Dit hot topic trok de aandacht van onze compliance officer Griet Pauwels. Zij geeft in dit interview haar mening over dit onderwerp.

 

Hoe heb jij de bitcoinwedstrijd ervaren?

 

Bitcoin is een interessant en actueel thema, zeker vanuit mijn functie als compliance officer. Ik wilde horen hoe men dit product aan het publiek voorstelde.

 

Dat er geen (marketing)regels bestaan voor cryptoactiva, werd al snel duidelijk. De voordelen van de bitcoin werden heel vaak benadrukt: “je bent een échte gelukzak indien je een bitcoin wint”. Ik hoorde tijdens die passages weinig over de risico’s van cryptoactiva. Let wel, ik luister natuurlijk niet voortdurend naar de radio, maar toch was enige nuance hier op zijn plaats.

 

Hoe zou jij het aangepakt hebben?

 

Ik miste bijvoorbeeld de melding dat dit bijzonder volatiele producten zijn; de koers is momenteel in vrije val, waardoor die € 25.000 er twee weken later maar een goede € 20.000 meer waard kan zijn. Verloot je dan eigenlijk geen zeepbel? Ook het feit dat dit geen wettig betaalmiddel is, leek niet vermeld te worden.

 

Het was het ideale platform om daar dieper in te gaan op fraude met cryptoactiva door o.a. naar de belangrijke rol van de FSMA te verwijzen (zie de interessante filmpjes die door de FSMA verspreid worden bv. https://www.fsma.be/nl/fraude-met-cryptomunten). Als compliance officer vond ik dit toch een beetje een gemiste kans.

 

Gelukkig werd er wél af en toe benadrukt dat je enkel mag beleggen in bitcoins met geld dat je kan missen. Hopelijk heeft de luisteraar dit goed begrepen en onthouden.

 

Waarom vind je het belangrijk om dit tijdens zo’n wedstrijd te melden?

 

Mensen die werkzaam zijn in compliancefuncties bij gereglementeerde ondernemingen weten hoeveel wetgeving erbij komt kijken, niet in het minst bij de marketing van (gereguleerde) financiële instrumenten. Het aantal verplichte vermeldingen en waarschuwingen waarmee je een marketingverhaal moet omkaderen, is vaak van die aard dat je de interesse van een potentiële klant dreigt te verliezen, en dit terwijl al deze informatie nochtans in het belang van de klant is. Maar het is wel cruciaal voor (potentiële) beleggers om te beleggen in wat ze kennen. En daar komt de rol van de beleggingsadviseur, iemand die je persoonlijk raad geeft en bijstaat, alvast goed van pas.

 

Transparante en volledige communicatie is belangrijk niet alleen bij zo’n wedstrijd, maar bij alle vormen van promotie van financiële instrumenten.

 

Welke mogelijkheden zie jij om beleggers de juiste kennis bij te brengen?

 

‘Hoe je verstandig je geld kunt beleggen’ mag van mij gerust deel uitmaken van de standaard opleiding in het middelbaar onderwijs. Zelf leerde ik dat pas (veel) later toen ik al in het beroepsleven stond. Truncus organiseert bijvoorbeeld regelmatig interne macro-economische middagen waarbij informatie wordt gegeven over de markten, de producten uit ons aanbod, … Zo blijf ik op de hoogte van wat er leeft in het beurslandschap en zo sturen wij onze mensen die in de front staan goed opgeleid op pad. Ook dat is een wettelijke verplichting trouwens.

 

Daarnaast raad ik de mooie brochure van BEAMA aan: “beleggen voor een betere toekomst” met daarin 5 tips om meer te doen met je spaargeld. Een heldere, duidelijke brochure, die ik alle beginnende beleggers kan aanraden, en die volgens mij een nuttige tool kan zijn voor mensen in het onderwijs om hier eens één of meerdere lessen aan te wijden (https://www.beama.be/beleggen-voor-een-betere-toekomst/).

 

Heb je nog tips voor onze lezers?

 

Laat je niet verleiden door een aanbod dat veel te mooi lijkt om waar te zijn. Meestal zal dat ook echt zo zijn. Er zijn heel wat gratis tips te verkrijgen: via de FSMA, BEAMA, op de websites van (betrouwbare) financiële instellingen, … Je hoeft daar niet voor te betalen.

 

Wie dan belegt bij gereglementeerde ondernemingen en/of in gereglementeerde producten – met voldoende spreiding als belangrijke tip – zal vele malen beter beschermd zijn dan wie roekeloos in een cryptoavontuur stapt.

Door Griet Pauwels

Griet behaalde een Master in de Rechten aan de (UGent, cum laude) en startte meteen daarna aan de balie van Gent als advocaat. Zij stond cliënten bij in diverse dossiers in het ondernemings- en financieel recht en vervulde in die periode de rol van extern legal & compliance officer bij NIBC Direct.
Zij vervoegde Truncus in november 2016, werd erkend compliance officer in 2019, en maakt sinds 2021 deel uit van de raad van bestuur en het directiecomité. Zij is gehuwd en heeft een dochter (°2018) en een zoon (°2021).